Artykuł sponsorowany

Na czym polega prawne due diligence?

Na czym polega prawne due diligence?

O korzyściach inwestycji decyduje wiele czynników. Bez względu na to, czy celem transakcji jest przejęcie przedsiębiorstwa, czy ego fuzja, inwestor ma możliwość sprawdzenia, czy działania te będą dla niego opłacalne. Jak tego dokonać? Rozwiązaniem jest audyt prawny, nazywany również prawnym due diligence, który zazwyczaj przeprowadzany jest przez zewnętrzną firmę zatrudniającą specjalistów finansowych, podatkowych i innych. Jak przebiega proces prawnego audytu? Jakie elementy przedsiębiorstwa bada due diligence?

Czym jest due diligence?

Choć w dosłownym tłumaczeniu pojęcie due diligence oznacza „należytą staranność”, w Polsce zastępowane jest pojęciami, takimi jak: audyt finansowy, audyt prawny lub po prostu badanie kondycji przedsiębiorstwa. Najczęściej zlecane jest przez inwestora, który chce upewnić się, że jego decyzja o przejęciu bądź fuzji przedsiębiorstw nie będzie miała negatywnych skutków w przyszłości.

Co pozwala ocenić audyt prawny? Due diligence skupia się na analizie kilku filarów biznesu. Należy do nich kondycja finansowa, handlowa, prawna, podatkowa oraz technologiczna. Podczas audytu ocenia się słabe i mocne strony przedsiębiorstwa, korzyści i potencjalne zagrożenia i na podstawie analizy, szanse na powodzenie transakcji.

Jakie aspekty bada prawne due diligence?

Jak już wspomnieliśmy, audyt prawny obejmuje kilka stref przedsiębiorstwa. Jednym z nich jest sytuacja prawna przedsiębiorstwa i to właśnie badaniem jej kondycji zajmuje się prawne due diligence. Jak wyjaśnia kancelaria GMW LAW, dzięki audytowi możliwe jest rozwianie wszelkich pytań i wątpliwości natury prawnej w zakresie działania przedsiębiorstwa. Analizie poddawane są przede wszystkim dokumenty, które mają charakter prawny. Należą do nich akty własności, dokumenty sądowe, dotychczasowe umowy, a także roszczenia.

Kiedy warto rozważyć zlecenie przeprowadzenia due diligence?

Audyt prawny przy przejęciu bądź fuzji przedsiębiorstwa nie jest obowiązkowy, ale wskazany z uwagi na bezpieczeństwo transakcji. Due diligence zleca się najczęściej w przypadku łączenia spółek kapitałowych, przeprowadzania restrukturyzacji, sprzedaży akcji, udziałów bądź całego przedsiębiorstwa, a także podczas szukania przez firmę zewnętrznych inwestorów. W zależności od rodzaju i rozmiaru transakcji audyt prawny może trwać od tygodnia do nawet kilku lub kilkunastu miesięcy.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.