Artykuł sponsorowany

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Czym jest księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów to najprostsza forma rozliczeń z urzędem skarbowym. Rozliczanie działa na zasadach uproszczonych, a co więcej, może być prowadzone przez internet. Nie wszyscy przedsiębiorcy mogą jednak stosować tę formę ewidencji. Sprawdź, czym jest księga przychodów i rozchodów oraz jakie warunki trzeba spełniać, by z niej korzystać.

Co to jest księga przychodów i rozchodów?

Księga przychodów i rozchodów to forma ewidencji księgowej, służąca do rozliczania się z należnego podatku z urzędem skarbowym. Znajdują się w niej wszelkie dane dotyczące przychodów oraz kosztów firmy.

Składa się z szesnastu kolumn, w których kolejno wpisuje się dane dotyczące wszystkich zdarzeń gospodarczych. Warto pamiętać, aby prowadzić księgę w sposób rzetelny i dokładny. Jest to na tyle proste, że możemy uzupełniać ją samodzielnie, jeśli jednak nie chcemy się tym zajmować – możemy zlecić jej prowadzenie biuru rachunkowemu.

Kto może skorzystać z rozliczeń za pomocą księgi przychodów i rozchodów?

Wszyscy przedsiębiorcy zobowiązani są do prowadzenia ewidencji operacji finansowych. To, jaką formę wybiorą, zależy między innymi od przepisów prawnych. Zdarza się jednak, że mają wybór, który rodzaj narzędzia księgowego wybrać. Z księgi przychodów i rozchodów mogą skorzystać przedsiębiorcy rozliczający się na zasadach ogólnych oraz odprowadzający podatek liniowy. Jest to również możliwe dla osób fizycznych, które nie są opodatkowane ryczałtem, a także dla spółek cywilnych, jawnych i partnerskich.

Prowadzenie księgi przychodów i rozchodów możliwe jest także w sytuacji, kiedy przychody za rok ubiegły nie przekroczyły w przeliczeniu dwóch milionów euro. W przypadku wyższych kwot osiąganego przychodu konieczne jest prowadzenie pełnej księgowości.

Co jeszcze warto wiedzieć o księdze przychodów i rozchodów?

Jeżeli wybierzemy tę formę rozliczenia z urzędem skarbowym, należy rozpocząć jej prowadzenie z dniem 1 stycznia lub w dniu rozpoczęcia działalności gospodarczej. Fakt ten należy zgłosić do fiskusa w ciągu dwudziestu dni. W przypadku spółek księgę prowadzi się dla spółki, jednak każdy ze wspólników ma obowiązek zgłosić ten fakt do urzędu skarbowego właściwego dla swojego miejsca zamieszkania - opowiada specjalista z biura rachunkowego Plus w Katowicach.

Księgę przychodów i rozchodów możemy prowadzić w sposób tradycyjny, papierowy lub internetowo. Jeśli prowadzimy ją przez internet nie ma konieczności jej drukowania, ważne jest jednak, aby w odpowiedni sposób chronić pliki. Księga musi być przechowywana w siedzibie firmy lub w miejscu prowadzenia działalności. Może być również przechowywana w biurze rachunkowym. Miejsce przechowywania księgi należy jednak zgłosić do urzędu skarbowego.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.