Artykuł sponsorowany

Polomierze jako niezbędny sprzęt do diagnostyki okulistycznej

Polomierze jako niezbędny sprzęt do diagnostyki okulistycznej
Polomierz jest urządzeniem okulistycznym, służącym do wykonywania badania pola widzenia, czyli perymetrii. Jest to jedno z podstawowych badań wzroku, które pozwala określić, czy w polu wzroku nie ma żadnych ubytków. Na czym dokładnie polega to badanie oraz jakie są wskazania do jego wykonania? Tego dowiesz się z naszego artykułu.

Co to jest perymetria?

Perymetria, czyli badanie pola widzenia, umożliwia określenie przestrzeni, jaką pacjent widzi bez poruszania gałką oczną. Wykonanie badania umożliwia wykrycie ewentualnych ubytków w polu widzenia, które mogą oznaczać nie tylko problemy ze wzrokiem, ale także być oznaką innych chorób. Ubytki w polu widzenia mogą być bowiem spowodowane nieprawidłowym odbiorem wrażeń wzrokowych w siatkówce, nieprawidłowej pracy płatu potylicznego kory mózgowej lub nerwu wzrokowego.

Wskazania do wykonania badania pola widzenia

Jak tłumaczy nasz rozmówca, specjalista z firmy Poland Optical, renomowanego dystrybutora wysokiej klasy urządzeń okulistycznych i optycznych:
Perymetria pozwala na wykrycie wielu poważnych chorób i schorzeń. Jest to badanie wykonywane m.in. w diagnostyce i ocenie chorób nerwu wzrokowego, w wykrywaniu przyczyn przewlekłych bólów głowy, w diagnostyce schorzeń siatkówki, chorób neurologicznych oraz nadciśnienia. Oprócz tego badanie pola widzenia służy również monitorowaniu przebiegu jaskry.
Istnieją dwa rodzaje badania pola widzenia: kinetyczne i statyczne. W obu przypadkach badanie jest wykonywane z użyciem polomierza. Na czym ono polega?

Przebieg badania pola widzenia

Badanie pola widzenia jest badaniem nieinwazyjnym, jednak wymagającym od pacjenta dużego skupienia przez dłuższy czas. Niezależnie od tego, czy perymetria jest wykonywana metodą kinetyczną czy statyczną, pacjent w trakcie badania przebywa w pozycji siedzącej przy polomierzu i patrzy jednym okiem w jego ekran. Całe badanie zazwyczaj trwa około 10-15 minut. W tym czasie na ekranie pojawia się świetlny punkt. W momencie jego dostrzeżenia pacjent musi wcisnąć przycisk. W metodzie statycznej, świetlny punkt pojawia się i znika, natomiast w metodzie kinetycznej punkt przemieszcza się w trakcie badania. Właściwa ocena pola widzenia jest możliwa tylko w przypadku pełnej współpracy pacjenta. Wynik badania przedstawiany jest w formie mapy graficznej z zaznaczonymi miejscami ubytków w polu widzenia. W przypadku zauważenia jakichś większych braków, badanie trzeba powtórzyć i sprawdzić czy wyniki się ze sobą pokrywają.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.