Samochody Peugeot – jakość rodem z Francji
Początki samochodów Peugeot
Tak jak większość marek samochodowych, również Peugeot włączył się w rywalizację w sportach motoryzacyjnych. Niedługo po rozpoczęciu produkcji auta tej marki zyskały na popularności właśnie dzięki zwycięstwom w wielu wyścigach samochodowych (Lion-Peugeot brał udział we wszystkich wyścigach małych samochodów i został kilkukrotnym zwycięzcą m.in. Rajdu Indianapolis). Dwa lata po wybudowaniu pierwszej fabryki (1914 rok) Peugeot zatrudniał już ponad 2500 osób w swoich zakładach, w których produkowano 10 000 samochodów i ponad 80 000 rowerów rocznie. W czasie I Wojny Światowej Peugeot dostarczył wojsku ok. 3000 samochodów (oprócz tego m.in. rowery, ciężarówki, silniki czołgowe i samolotowe, a także bomby i naboje), a po jej zakończeniu rusza produkcja samochodów osobowych i z roku na rok się zwiększa.Zmiana trendów w produkcji samochodów
W 1929 roku powstaje model 201, pierwszy oznaczony trzema cyframi, z których pierwsza informuje o klasie samochodu, a ostatnia o serii. W latach 30. postawiono na aerodynamiczne kształty, okrągłe reflektory, nisko położone wyloty powietrza oraz charakterystyczną obudowę, przypominającą skrzydła (modele 301 i 601), a także na ogólną wygodę pasażerów, która zawierała się w praktyczności, komforcie jazdy i przebudowanym zawieszeniu (model 402B Light). Wybuch II Wojny Światowej i okupacja niemiecka utrudniły produkcję samochodów, ale warto wspomnieć, że w 1941 roku powstał pierwszy samochód elektryczny Peugeot – VLV – trzykołowy, dwumiejscowy, z jednym reflektorem umieszczonym z przodu oraz brezentowym dachem.Od pierwszego Diesla do czasów współczesnych
Pod koniec lat 50. po raz pierwszy wprowadzono do produkcji silnik Diesla – w modelu 403, który również, jako pierwszy samochód na świecie, posiadał automatycznie regulowany wentylator chłodnicy, sterowany temperaturą silnika. Niedługo po tym, na początku lat 60., pojawił się model 404 – z nowoczesnym silnikiem i o eleganckim kształcie – który znalazł 2 miliony nabywców w ciągu 12 lat produkcji. W 1965 roku świat poznał model 204 – mały i z napędem na cztery koła, wyposażony w lekki aluminiowy silnik i hamulce tarczowe z przodu. W 1976 roku powstał koncern PSA – Peugeot Citroen, a trzy lata później – model 604 z silnikiem turbodiesel. W latach 80. Peugeot odnowił linię swoich samochodów, wprowadzając do produkcji model 205, a w latach 90. zdecydował się na skuteczną ekspansję na inne rynki (m.in. do Polski) oraz wzbogacenie oferty o modele, należące do różnych segmentów rynkowych (mały model 106, a także 306). Co ciekawe, w 1994 roku we współpracy z włoskim Fiatem powstał minivan 806, a w 1995 roku – model 406, który do dziś cieszy się dużym powodzeniem.Trzy lata później do produkcji trafił model 206, który był pierwszym zwiastunem nowej serii Peugeotów. Zdobył on trzykrotnie zdobył mistrzowski tytuł WRC, a wersja CC z 2000 roku wznowiła modę na „cabrio-coupé”, zainicjowaną niegdyś przez markę – w 1934 roku – zauważa ekspert z Auto Centrum Golemo, który zajmuje się m.in. sprzedażą zarówno nowych, jak i używanych modeli marki Peugeot.Pod koniec lat 90. pojawia się również model 607, czyli luksusowa limuzyna, produkowana do 2010 roku. Historia współczesna obejmuje produkcję modeli: 108, 208, 301 i 308 II, 408 i 408 II, 508 II, 2008, 3008 II, 5008 II, a także Traveller i Rifter.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana