Artykuł sponsorowany

Zarządzanie programem lojalnościowym w świetle wymogów RODO

Zarządzanie programem lojalnościowym w świetle wymogów RODO
We współczesnym marketingu programy lojalnościowe to znacznie więcej niż sposób na przywiązanie klienta do marki. Uczestnicy takich programów w rzeczywistości często  uzyskują bonusy  w zamian za przekazanie istotnych informacji. Po wielu latach beztroski w aspekcie gromadzenia i przetwarzania danych pozyskiwanych dzięki programom lojalnościowym, firmy muszą przystosować je do zasad, które wprowadza Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych. Przystąpienie do programu lojalnościowego zawsze wymaga od klienta podania danych osobowych. Dla organizatora programu oznacza to, że podczas projektowania i realizacji procesu musi uwzględniać reguły przetwarzania danych narzucone przez RODO. Wszelkie niespójności w tym zakresie mogą skutkować nie tylko stratami wizerunkowymi,  utratą klientów, ale także wysokimi karami finansowymi.

Podstawa przetwarzania danych uczestnika programu lojalnościowego

Najważniejszym aspektem wprowadzenia w życie RODO jest konieczność posiadania właściwej podstawy prawnej na przetwarzanie danych uczestnika, stanowiącej przejaw legalności przetwarzania. Co więcej, podstawa ta musi zostać zawarta w obowiązku informacyjnym wykonywanym przez administratora danych. Zatem by w ogóle móc korzystać z danych osobowych klienta, nawet w zakresie niezbędnym do realizacji zasad programu lojalnościowego, musisz we właściwy sposób sformułować cel przetwarzania i dopasować do niego adekwatną podstawę prawną.
Co ważne, organizator programu lojalnościowego musi upewnić się, że uczestnik rozumie, w jaki sposób będą przetwarzane jego dane. Używanie skomplikowanego języka prawniczego w regulaminach i zgodach jest wykluczone – mówi ekspert z serwisu RODO RADAR, którego twórcy specjalizują się m.in. w kwestiach związanych z ochroną danych osobowych oraz audytami zgodności z RODO.

Zakres przetwarzania danych pozyskanych w programie lojalnościowym

RODO chroni klientów w bardzo szerokim zakresie. Musisz pamiętać o tym już na etapie projektowania programu lojalnościowego. Od maja 2018 należy informować także o wykonywaniu profilowania, wobec którego uczestnik może zgłosić sprzeciw.

O czym jeszcze musisz poinformować klienta?

Klient przystępujący do programu lojalnościowego musi otrzymać od organizatora zestaw wyczerpujących, jasno sformułowanych informacji. Wśród nich muszą znaleźć się wiadomości o tym w jakim celu i przez kogo dane będą przetwarzane. Twoim obowiązkiem jest również poinformowanie uczestnika programu o wszystkich przysługujących mu prawach, w tym prawie do usunięcia podanych danych osobowych, a nawet złożenia do organu nadzorczego (PUODO) skargi na sposób przetwarzania danych.

Bezpieczeństwo danych uczestników programu lojalnościowego

Zarządzanie programem lojalnościowym zgodne z RODO wymaga też od organizatora zadbania o odpowiednie bezpieczeństwo przetwarzanych przez niego informacji. Treść rozporządzenia nie wskazuje na konkretne rozwiązania w tym zakresie, ale zakłada, że zabezpieczenia muszą być adekwatne do ryzyka, jakie wiąże się z ewentualnością naruszenia bezpieczeństwa danych, np. ich wycieku. Stosowane zabezpieczenia muszą też uwzględniać aktualny stan wiedzy technicznej, a zatem na przestrzeni czasu muszą być weryfikowane i doskonalone.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.