Artykuł sponsorowany

Zarządzanie zapasem magazynowym – jak poradzić sobie z nadmiarem towaru?

Zarządzanie zapasem magazynowym – jak poradzić sobie z nadmiarem towaru?
Tworzenie zapasów produktów i materiałowych w firmach handlowych i produkcyjnych zawsze musi opierać się o analizy uwzględniające prognozowany popyt, założony zbyt czy specyfikę procesu produkcyjnego. Realizacja zakupów w oparciu o błędne założenia lub na podstawie nieprawidłowych obliczeń może prowadzić do powstawania nadmiaru zapasów, co dla przedsiębiorcy oznacza konieczność ponoszenia zbędnych kosztów.

Utrzymanie zapasów magazynowych kosztuje

Budowa zapasów magazynowych zawsze generuje koszty, obejmujące nie tylko nakłady finansowe ponoszone na zakup towarów. Pod uwagę należy brać również koszty składania zamówień, transportu, przeładunku i samego składowania materiałów. Te wydatki są oczywistym i nieuchronnym składnikiem działalności produkcyjnej czy handlowej, jednak ich wysokość można redukować przez właściwe planowanie zakupów i dystrybucji. Większość przedsiębiorców zdaje sobie sprawę ze strat, na jakie narażają ich braki w zapasach magazynowych. Ilość towaru niewystarczająca do zaspokojenia potrzeb odbiorców generuje koszt utraconej marży ze sprzedaży albo awaryjnych zakupów, a w przypadku przedsiębiorstw produkcyjnych musimy liczyć się także z kosztami przestoju.
Braki towarowe to problem, ale również magazynowanie nadmiaru towarów nie jest dla przedsiębiorcy korzystne – przestrzega nasz rozmówca z firmy AUDYTEL. Przechowywanie nadmiaru towaru , w dłuższej perspektywie jest większym obciążeniem niż brak towaru.
Przechowywanie nadmiarów towaru zwiększa koszty składowania, koszty eksploatacji środków transportu wewnętrznego i urządzeń magazynowych, a także wydatki związane z zatrudnieniem. W przypadku produktów o ograniczonej przydatności do użycia, jak np. artykuły spożywcze czy leki, zachodzi też ryzyko związane z przeterminowaniem zapasów (koszt zakupu, koszt utraconej sprzedaży i koszt utylizacji).

Efektywne i oszczędne zarządzanie magazynem

Zarządzanie zapasami magazynowymi i zakupami utrudnia fakt, że na ich koszt, oprócz wspomnianych wyżej stałych czynników wpływają również liczne czynniki zmienne. W obszarze samego utrzymania zapasów towarowych są to przede wszystkim koszty strat i ubytków magazynowych oraz ewentualności kradzieży przechowywanych dóbr, koszty ubezpieczenia zapasów oraz koszty zamrożonego w nich kapitału, a więc np. kredytu zaciągniętego na zakupy. Najprostszym sposobem optymalizacji poziomu zapasów magazynowych jest korzystanie z nowoczesnych systemów informatycznych. Wdrożenie takich rozwiązań pozwala na pełną automatyzację zarządzania magazynem, co redukuje możliwość pomyłek, wynikających z błędów ludzkich przy dokonywaniu złożonych obliczeń i prognoz. Wyboru konkretnego rozwiązania powinien dokonać specjalista w oparciu o rzetelną analizę. Istotna jest też k ompatybilność systemu zarządzania poziomem zapasów i magazynem z realizowanymi w przedsiębiorstwie procesami logistycznymi. Wdrożenie nowych rozwiązań w obszarze gospodarki materiałowej w przedsiębiorstwie skutkuje przede wszystkim poprawą jakości planowania, co przekłada się na ograniczenie kosztów i uwolnienie zamrożonego kapitału.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.