Czego unikać posiadając LPG w samochodzie?
Instalacje LPG są rozwiązaniem dość popularnym wśród polskich kierowców. Szczególnie duże zainteresowanie wykazują właściciele aut spędzający dużo czasu za kółkiem, a także firmy posiadające własne floty samochodów. Tankowanie gazu pozwala bowiem znacząco ograniczyć koszty eksploatacji. Jednak posiadanie samochodu z LPG to nie tylko oszczędności, ale i pewne obowiązki. Warto wiedzieć, jakich błędów nie popełniać w eksploatacji takiego auta.
Kontrola jakości paliwa
Paliwo gazowe jest średnio 50% tańsze od benzyny, co jest głównym powodem, dla którego część kierowców decyduje się na zamontowanie instalacji LPG. Jednak w swoim dążeniu do minimalizowania kosztów jazdy warto zachować pewien umiar i nie tankować najtańszego dostępnego na rynku paliwa. Dlaczego? Powód jest prosty: tanie paliwo jest niższej jakości i zawiera zanieczyszczenia – parafinę i substancje smoliste - które wytrącają się podczas przemiany paliwa ze stanu ciekłego w gazowy, a następnie osadzają wewnątrz instalacji, niszcząc ją i obniżając wydajność.
- Tankowanie taniego paliwa LPG w wielu przypadkach jest tylko pozorną oszczędnością, ponieważ po pewnym czasie będziemy musieli usuwać jego skutki – mówi specjalista firmy Optima - O ile wymiana filtów fazy ciekłej i gazowej nie jest zbyt dużym wydatkiem, o tyle wymiana reduktora, listwy wtryskowej, znacząco odbije się na naszej kieszeni.
Nie tylko gaz
Wielu kierowców wychodzi z założenia, że skoro jeżdżą na gazie, tankowanie benzyny powinno zostać ograniczone do minimum. W efekcie często zdarza się, że przez długi czas poziom benzyny w baku pozostaje niski. Dlaczego jest to błąd? Samochód z instalacją gazową wciąż jest pojazdem benzynowym – benzyna jest potrzebna do rozruchu auta i jest zużywana do momentu osiągnięcie przez silnik temperatury wystarczającej do nagrzania reduktora LPG tak, aby ten skutecznie zmieniał ciekłe LPG w fozę lotną. Tankowanie minimum benzyny, byle tylko wystarczyło na rozruch silnika, może z czasem prowadzić do licznych awarii, między innymi zatarcia pompy paliwa, korodowania pustego zbiornika paliwa, gromadzenia się zanieczyszczeń, a w konsekwencji do zniszczenia wtryskiwaczy benzynowych. Aby, uniknąć takich awarii zaleca się, żeby poziom benzyny w zbiorniku był utrzymany na odpowiednio wysokim poziomie, tzn. min 1/4 pojemności zbiornika, a także, żeby co kilka tysięcy kilometrów przejechać około 100 kilometrów na samej benzynie. Odświeży to układ paliwowy i zapobiegnie jego degradacji.
Nieodpowiedni serwis
Prawidłowe serwisowanie instalacji LPG jest warunkiem niezbędnym od tego, aby utrzymać ją w dobrym stanie technicznym. Również w tej kwestii wielu kierowców dopuszcza się wielu zaniedbań. Bardzo powszechnym błędem jest zbyt rzadka wymiana filtrów. Na ogół zaleca się, żeby dokonywać jej po przejechaniu od 15 do 20 tys. km., jednak jest to w dużej mierze uzależnione od jakości paliwa. Ponieważ w wielu punktach na mapie kraju jakość ta jest dość niska, filtry warto wymieniać nawet dwa razy częściej. Innym obszarem, który wymaga naszej, uwagi jest układ zapłonowy, który w samochodach z LPG jest narażony na większe obciążenia. Jeśli przykładowo nasz silnik po przełączeniu na gaz pracuje nierówno, szarpie lub sam przełącza się z powrotem na benzynę, oznaczać to może usterkę właśnie w układzie zapłonowym. Należy również unikać samodzielnego serwisowania instalacji – lepiej udać się z tym do profesjonalnego warsztatu.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana