Artykuł sponsorowany

Czy można sprzedawać prąd z paneli fotowoltaicznych?

Czy można sprzedawać prąd z paneli fotowoltaicznych?

Pozyskiwanie energii elektrycznej z fotowoltaiki jest sposobem na uniezależnienie się od dostawcy prądu, a tym samym obniżenie kosztów związanych z utrzymaniem budynku. Instalacja fotowoltaiczna zapewnia energię potrzebną do zasilania konkretnej nieruchomości. Nadwyżka wygenerowanego prądu może zostać odłożona w akumulatorach lub oddana do sieci energetycznej. Zastanawiasz się, czy można ją sprzedać? Sprawdź dostępne rozwiązania.

Sprzedaż energii z paneli fotowoltaiczych — czy jest możliwa?

Sprzedaż prądu wyprodukowanego przy wykorzystaniu paneli fotowoltaicznych jest potocznym określeniem. Oficjalnie cały ten proces opiera się na specjalnych zarządzeniach i przepisach prawnych, a sam właściciel paneli nie ma tak naprawdę bezpośredniej możliwości sprzedaży wyprodukowanej energii.

– Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, właściciel systemu fotowoltaicznego nie może sprzedawać wyprodukowanej energii. Jedynym rozwiązaniem jest oddanie nadprodukcji do sieci operatora. Sam proces określany jest wówczas magazynowaniem energii u dostawcy. W sytuacji, kiedy dom ma większe zapotrzebowanie na energię elektryczną niż panele są w stanie wyprodukować, energia pozyskiwana jest z sieci, do której wcześniej – w okresie, w którym zużycie było niższe – została ona oddana. Zgodnie z przepisami, właściciele paneli fotowoltaicznych mogą odzyskać o 20—30% mniej energii niż to, co oddali – podkreśla ekspert z Bau-Technik Sp.z o.o.Sp.k..

Najlepszym rozwiązaniem dla właściciela instalacji fotowoltaicznej byłaby możliwość odzyskania 100% energii, ale z ekonomicznego punktu widzenia pozyskanie z powrotem nawet 70—80% energii wciąż jest opłacalne.

Prąd z fotowoltaiki — sposób jego rozliczania

Rozliczenie z nadwyżki prądu oddanego do sieci odbywa się w systemie jednorocznym. Zestawienie zawiera informacje dotyczące energii:

  • wyprodukowanej i oddanej do sieci,
  • pozyskanej z sieci.

Panele fotowoltaiczne produkują najwięcej energii w okresie letnim. W sytuacji, w której oddaje się do sieci jej znaczne ilości, warto rozważyć możliwość dodatkowego zagospodarowania prądu w domu. Rozwiązaniem może być np. montaż klimatyzacji w domu, która w letnich miesiącach przyniesie ukojenie domownikom. Posiadacze samochodów elektrycznych również mogą na tym skorzystać. Ładowanie pojazdu latem we własnym garażu, zamiast na specjalnej stacji, to znaczne lepsze rozwiązanie.

Nadwyżki wyprodukowanej energii w miesiącach letnich można jednak bez problemu wykorzystać zimą. Pozyskiwanie nawet do 80% oddanego prądu w połączeniu z bieżącą produkcją pozwoli na swobodne korzystanie ze wszystkich niezbędnych sprzętów zasilanych w ten sposób. W takim przypadku można także rozważyć przejście na ogrzewanie elektryczne — klasyczne lub podłogowe. Jest to opcja, dzięki której będziesz ponosić znacznie niższe koszty utrzymania budynku, a dodatkowo wpłyniesz pozytywnie na środowisko naturalne.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.