Jakie są różnice między obrzeżem a krawężnikiem?
Obrzeża i krawężniki, choć są podobne do siebie, to różnią się one sposobem osadzenia oraz funkcjami jakie pełnią. Obrzeża wykorzystuje się przy wykończeniu i zabezpieczeniu ścieżek pieszych i rowerowych. Obsadza się je bezpośrednio na gruncie, tak, by nie wystawały ponad powierzchnię kostki. Krawężniki zaś stosuje się przy wykończeniu dróg, po których będą poruszały się auta. Obsadzane są w taki sposób, że część ich powierzchni wystaje ponad drogę.
Jak stosować obrzeża i krawężniki?
Krawężniki i obrzeża stosowane są przy wykończeniach różnego rodzaju dróg. W ten sposób zapewniają nie tylko odpowiednie walory estetyczne, lecz również zapobiegają rozsuwaniu się kostki brukowej w wyniku nacisku lub działania wody.
Obrzeża obsadzane są na równi z kostką brukową tworzącą daną aleję lub inną drogą w ruchu pieszym. Ze względu na różne ich rodzaje, faktury i kolory świetnie sprawdzają się przy dynamizacji aranżacji lub stosowaniu kontrastu. Prawidłowo obsadzone znacznie przedłużają żywotność ścieżki nawet na terenach o dużej wilgotności gruntu.
Krawężniki są wkopywane w ziemie, a ich mniej więcej połowa wystaje ponad powierzchnie drogi. Ich głównym zadaniem jest oddzielenie przestrzeni poruszania się pojazdów, od tej przeznaczonej do ruchu pieszego. W przeciwieństwie do obrzeży ich różnorodność jest znacznie mniejsza.
Zarówno krawężniki, jak i obrzeża znajdują się w ofercie wielu producentów kostki brukowej, takich jak TALBUD-A. Jak łatwo się domyślić, jest to związane z faktem ich obligatoryjność przy budowie wszelkiego rodzaju dróg.
Jak planować ścieżki z użyciem obrzeży i krawężników?
Jeśli mamy w planach budowę drogi lub podjazdu na naszej posesji i zapoznaliśmy się z ofertami producentów kostki brukowej – to warto dokładnie zastanowić się nad wyznaczeniem odpowiednich tras. Przede wszystkim chodzi o precyzyjne oddzielnie przestrzeni do poruszania się piechotą od tej dostępnej dla samochodów.
Ma to ogromne znacznie nie tylko dla praktyczności samego poruszania, ale również ze względu na diametralnie różny poziom nacisku, jaki wywiera na drogę człowiek a pojazd. Trzeba też brać pod uwagę, czy planujemy najeżdżać autem na krawężnik. Jeśli tak, to w ofercie wielu producentów kostki brukowej znajdują się płyty o odpowiednim zaokrągleniu, które są znacznie bezpiecznie dla kół samochodów oraz ich zawieszenia.
Natomiast planując ścieżki do ruchu pieszego, trzeba wziąć pod uwagę, że nawet prawidłowo wyrównany teren będzie się z czasem odkształcał. Dlatego warto wprowadzać do tras zakręty i okręgi, które nie tylko podkreślą zalety architektoniczne planu, ale w praktyce okażą się znacznie trwalsze od zwykłej prostej linii.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana