Kiedy dokonuje się wpisów do książki obiektu budowlanego?
Książka Obiektu Budowlanego jest jednym z prawnie definiowanych dokumentów związanych z eksploatacją danego obiektu. Obowiązek jej posiadania i prowadzenia spoczywa na właścicielu lub zarządcy obiektu budowlanego. Odpowiednie rozporządzenie określa, jak powinna być prowadzona i jakiego typu wpisy mają się w niej znaleźć. Dzięki temu można ustalić, kiedy powinno się uzupełniać Książkę Obiektu Budowlanego.
Rodzaje obiektów budowlanych
Na początku należałoby wyjaśnić, jak definiowany jest obiekt budowlany, żeby wiedzieć kiedy musi być założona i uzupełniana Książka Obiektu Budowlanego. Można znaleźć informację, że jest to budowla, budynek lub obiekt małej architektury, wraz z instalacjami umożliwiającymi używanie danego obiektu zgodnie z przeznaczeniem. Tyle, jeśli chodzi o definicję, w praktyce nie jest to takie oczywiste, ponieważ są różnego rodzaju wyjątki lub wyłączenia. Dla pewności warto zwrócić się o pomoc do osób, które na co dzień zajmują tego typu kwestiami i mają długoletnie doświadczenie tak jak zespół ludzi tworzących usługi budowlane BAKS. Mogą oni poprowadzić Książkę Obiektu Budowlanego dla nas szczególnie, wtedy gdy jest ona wymagana np. przy takich obiektach jak hotele, restauracje, siłownie, hale produkcyjne czy powierzchnie usługowe.
Jak powinna wyglądać Książka Obiektu Budowlanego i co trzeba do niej wpisywać?
Książka Obiektu Budowlanego (KOB) jest dokumentem, którego prowadzenie reguluje Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 r. w sprawie książki obiektu budowlanego. Z rozporządzenia tego można dowiedzieć się, że założenie Książki Obiektu Budowlanego powinno nastąpić w dniu przekazania danego obiektu budowlanego do użytkowania. Podstawową zasadą związaną z tym dokumentem powinna być systematyczność. KOB ma mieć format A4, ponumerowane strony, zabezpieczone przed ich wymianą albo usunięciem. Podstawowym wpisem do KOB są informacje opisujące rodzaj obiektu (data oddania, pozwolenie na użytkowanie, plan sytuacyjny obiektu, itp.), jego adres, kto jest właścicielem i zarządcą. Notowane są w niej wszelkie informacje związane z kontrolami, przebudowami lub remontami. Wpisy powinny być treściwe i zrozumiałe. Muszą uwzględniać dokument związany z danym wydarzeniem (np. protokół kontroli) i osobę, która go wystawiła.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana