Artykuł sponsorowany

Kiedy mamy do czynienia z mobbingiem w pracy?

Kiedy mamy do czynienia z mobbingiem w pracy?

Zauważyłeś, że niechętnie chodzisz do pracy? Czujesz się niedoceniany? A może dostrzegasz, że pracodawca lub współpracownicy traktują Cię inaczej? Masz wrażenie, że jesteś poniżany, a Twoje kwalifikacje i kompetencje są podważane? Przeczytaj artykuł i sprawdź, czy sytuacje w pracy, które Ciebie dotyczą, można traktować jak mobbing. Chcesz wiedzieć, jak go rozpoznać? Sprawdź! Zyskasz pewność i dowiesz się, gdzie szukać pomocy.

Kiedy można stwierdzić, że ma się do czynienia z mobbingiem?

Mobbing to specyficzny typ przemocy. Każdego roku zwiększa się liczba pozwów w tej sprawie. Co więcej, pracownicy próbują z pomocą prawnika dochodzić odszkodowania. Mobbing można rozpatrywać w aspekcie psychologicznym, gdzie wymienia się zachowania w pracy naruszające dobra osobiste, niezależnie od kierunków, rodzajów działań i osób zaangażowanych. Z kolei wg. prawa niesie on za sobą konsekwencje dla ofiary i pracodawcy z danego miejsca pracy.

Co to jest mobbing?

Kodeks pracy nie podaje dokładnej, jednoznacznej definicji mobbingu. Określono, że są to zachowania skierowane przeciwko pracownikowi lub dotyczą go w negatywny sposób. W tym aspekcie można wymienić długotrwałe i uporczywe nękanie, zastraszanie, obniżanie oceny przydatności zawodowej lub poniżanie, ośmieszanie, izolowanie lub wyeliminowanie pracownika z zespołu współpracowników. Warto mieć na uwadze, że z mobberem można skutecznie walczyć na drodze prawnej. Miejscem, gdzie odnajdzie się fachową pomoc, jest Kancelaria Radcy Prawnego Wojciecha J. Chmuraka w Szczecinie.

W jaki sposób rozpoznać mobbing?

Ważna jest częstotliwość występowania niekorzystnych zachowań.

 Należą do nich te:

  • zaburzające komunikację w miejscu pracy, np. napastowanie przez telefon;

  • burzące relacje społeczne, np. unikanie ofiary;

  • warunkujące negatywne postrzeganie mobbingowanego pracownika, obmawianie, wymyślanie przezwisk lub rozsiewanie plotek;

  • pogarszające jakość warunków pracy, np. kwestionowanie podejmowanych decyzji;

  • pogarszające zdrowie ofiary, np. wyrządzanie krzywdy psychicznej lub fizycznej.

Mobbing to sytuacja trwająca przewlekle. Wg. PIP, co do zasady o mobbingu można mówić w sytuacji, kiedy trwa on minimum pół roku

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.