Artykuł sponsorowany

Na czym polega druk offsetowy?

Na czym polega druk offsetowy?

Choć nowoczesne technologie umożliwiają wykonywanie nadruków różnymi metodami, nadal to druk offsetowy jest podstawowym rodzajem druku wykorzystywanym w drukarniach. Ta zapoczątkowana już w XVIII wieku technika oferuje najwyższą jakość wydruków z niską ceną przy dużych nakładach. Na czym polega druk offsetowy, kiedy jest opłacalny oraz jakie ma zalety?

Druk offsetowy: na czym polega ta metoda wydruku?

Druk offsetowy nazywany jest drukiem pośrednim, ze względu na element maszyny drukarskiej, który odpowiada za przenoszenie druku z matrycy na papier lub inny materiał przeznaczony do drukowania. Jest to cylinder obciągnięty gumą offsetową, która w zależności od podłoża, na którym wykonuje się nadruk, występuje w różnych rodzajach. Jak to działa?

Na początku niezbędne jest przygotowanie płaskiej, aluminiowej matrycy, na której za pomocą naświetlania CPT tworzy się obraz, który następnie zostanie przeniesiony za pomocą cylindra na drukowany materiał – wyjaśnia specjalista z całodobowej drukarni Foto Druk z Warszawy. – Następnie farba przenoszona jest na gumę cylindra, który nakłada ją na przygotowane wcześniej podłoże: papier, folię lub jakikolwiek inny materiał, na którym ma znaleźć się nadruk.

Warto dodać, że cylindry są cztery i każdy odpowiada za inny kolor z palety CMYK (cyjan, magenta, żółty i czarny). Niektóre maszyny drukarskie wyposażone są również w piąty cylinder, którego zadaniem jest uszlachetnianie gotowych wydruków lub nanoszenie innych kolorów spoza palety.

Rodzaje druku offsetowego

Offset możemy podzielić na kilka rodzajów. Podstawowy podział to druk wodny lub bezwodny. Zwykle w drukarniach wykorzystuje się tradycyjną metodę offsetu wodnego. Matrycę pokrywa się specjalnymi substancjami, które przyciągają oleistą farbę, a odpychają wodę lub przyciągają wodę, a odpychają farbę. Jakie ma to znaczenie? W miejscach, w których ma być wykonany nadruk kładzie się substancję oleofilną (przyciągającą farbę), a w miejscach, w których nie ma być nadruku, wykorzystywane są substancje hydrofilne (odpychające farbę, a przyciągające wodę). W przypadku offsetu bezwodnego stosuje się farby, które mają wysokie napięcie powierzchniowe oraz silikonowe formy drukowe.

Drugi podział jest zależny od rodzaju podłoża, na którym wykonywany jest nadruk. Wyróżniamy więc offset arkuszowy oraz zwojowy. Druk arkuszowy polega na nadruku na arkuszu za pomocą farb o dużej lepkości. Wykorzystywany jest do wszelkiego rodzaju druków reklamowych: plakatów, ulotek, broszur i innych. W przypadku druku rolowego wykorzystuje się farby o małej lepkości, a podłoże ma postać zwoju. Ten typ nadruku wykorzystywany jest w produkcji gazet i czasopism.

Dodatkowo druk zwojowy dzieli się na offset na zimno oraz na gorąco. W pierwszym przypadku farba wsiąka w papier i w nim pozostaje, natomiast w offsecie na gorąco do utrwalenia farby wykorzystuje się tunel suszący gorącym powietrzem.

Przygotowanie projektu do druku offsetowego

Ze względu na to, że kolory są drukowane w etapach, niezbędne jest wcześniejsze przygotowanie nie tylko matrycy, ale również samego pliku, który ma zostać wydrukowany. W przypadku tekstów i logotypów niezbędna jest ich zamiana na grafikę wektorową, opartą na liniach i plamach, nie na pikselach. Jednocześnie zmiana musi odbyć się bez strat na jakości. Kolory w palecie Pantone muszą zostać przekonwertowane do CMYK. Tylko wówczas ostateczny wydruk będzie prezentował się nienagannie.

Zalety druku offsetowego

Dlaczego to druk offsetowy jest wciąż jedną z popularniejszych metod druku? Przede wszystkim ze względu na jakość – wydruki wykonane metodą offsetową cechują się bardzo wysoką jakością. Kolory są doskonale odwzorowane, a wszelkie szczegóły widoczne. Jednocześnie materiały wydrukowane w ten sposób cechują się elegancją, a więc doskonale sprawdzają się w przypadkach, kiedy jakość wydruku jest kluczowa. Nadruki można nanosić nie tylko na papier, ale również na karton lub folię.

Szerokie zastosowanie, uniwersalność oraz stosunkowo niska cena przy dużych nakładach sprawia, że jest to metoda wykorzystywana głównie do materiałów, które drukowane są w dużej ilości. Niestety wadą druku offsetowego jest konieczność przygotowania matrycy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Jeśli jednak nie wykonujemy jednego nadruku, a setki lub tysiące, z każdym kolejnym zmniejsza się cena pojedynczego arkusza. Dlatego przy wysokonakładowych zamówieniach offset jest najlepszą i najtańszą metodą.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.