Artykuł sponsorowany

Najpopularniejsze techniki drukarskie

Najpopularniejsze techniki drukarskie
Nikt dziś nie wyobraża sobie świata bez druku – to właśnie on pozwala nam czytać prasę, książki, nabyć kolorowe plakaty czy t-shirty z grafiką, która przypadnie nam do gustu. Od czasu wynalezienia druk bardzo się rozwinął. Pojawiło się wiele technik drukarskich, a, co więcej, wciąż pojawiają się nowe. Poznaj techniki drukarskie, które dziś wykorzystuje się najszerzej.

Krótka historia druku

Za ojca druku uważa się Jana Gutenberga, który w 1450 roku stworzył aparat do odlewania czcionek z wymiennych matryc i prasę drukarską. Jednak historia druku rozpoczęła się w Chinach, gdzie rozwinął się estampaż – technika wykonywania odbitek z napisów wyrytych w kamieniu. Pierwsze takie druki datowane są na VII w. Najstarszym pismem świata jest buddyjski zwój z zaklęciami, natomiast pierwszą wydrukowaną książką była Sutra Diamentowa – chińskie tłumaczenie sanskryckiego tekstu. Druk w Europie rozwijał się niezależnie. Gdy z powodu reformacji wzrosło zapotrzebowanie na słowo pisane, sukces osiągnął Jan Gutenberg, drukując Biblię. Okazuje się jednak, że druk nie ma jednego ojca. 20 lat wcześniej Laurens Janszoon Coster wynalazł europejską wersję czcionki – najpierw drewnianą, potem metalową. Jeżeli chodzi o Polskę, pierwszym drukiem na tych ziemiach był Kalendarz astronomiczny na 1474 wydrukowany przez Kaspra Straubego, a pierwszą wydrukowaną książką – Explanatio in psalterum Jana Turrekrema.

Współczesne techniki drukarskie

Obecnie mamy do dyspozycji mnóstwo technik druku. Są to m.in.:
  • druk cyfrowy,
  • offset,
  • sitodruk.
Te trzy techniki, z uwagi na ich wszechstronność i niskie koszty, są obecnie najpopularniejsze, ale nie jedyne. Wystarczy wspomnieć o druku soczewkowym czy solwentowym i o nowym obiecującym wynalazku, jakim jest druk 3D. Druk offsetowy polega na przemieszczaniu farby z formy drukarskiej na podłoże, bazując na fizykochemicznych właściwościach obu tych elementów. Technika offsetowa cechuje się najmniejszą grubością farby na podłożu. W ten sposób mnóstwo materiałów, od książek, przez gazety po ulotki, katalogi, teczki reklamowe i wiele, wiele innych. Druk cyfrowy dobrze znamy z domowych i biurowych drukarek. Atrament lub toner jest nanoszony na wybrane miejsca na papierze za pomocą precyzyjnie dozującej głowicy. Obraz składa się więc z bardzo drobnych kropek o odpowiednim rozmieszczeniu. Z kolei sitodruk wykorzystuje formę, którą jest siatka z oczkami. Niektóre z nich są zakryte. Farba jest przeciskana przez sito na podłoże drukarskie. W ten sposób obraz powstaje w wybranych miejscach.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.