Artykuł sponsorowany

Systemy sygnalizacji pożaru polecane dla placówek użytku publicznego

Systemy sygnalizacji pożaru polecane dla placówek użytku publicznego

Systemy sygnalizacji pożaru to jedne z najważniejszych zabezpieczeń budynków użyteczności publicznej. W niektórych przypadkach ich montaż jest wymagany przez prawo, jednakże taki alarm warto zainstalować również w obiektach nieuwzględnionych w rządowych rozporządzeniach. W dzisiejszym artykule wyjaśniamy, jakie kryteria wziąć pod uwagę przy wyborze elementów takiego systemu.

Kiedy zainstalować system sygnalizacji pożaru?

Alarm przeciwpożarowy jest konieczny w wielu budynkach użyteczności publicznej, w szczególności tych, w których przebywa wiele osób. Należą do nich m.in. placówki medyczne, obiekty handlowe, urzędy czy archiwa. Szczegółowy wykaz obiektów, w których montaż systemu sygnalizacji pożaru jest obligatoryjny, znaleźć można w Rozporządzeniu w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków. Taki system warto jednak zainstalować również w obiektach, których nie ma w wykazie. Jest to bowiem jeden z najważniejszych elementów zapewniających bezpieczeństwo osób przebywających w budynku oraz znajdującego się w nim mienia.

Elementy systemu przeciwpożarowego dla placówek publicznych

Główne elementy systemu przeciwpożarowego to centrala alarmowa, czujniki wykrywające zagrożenie oraz sygnalizatory akustyczno-optyczne. Dobór komponentów zależy m.in. od:

  • specyfiki budynku, jego rozmiarów i przeznaczenia,

  • warunków panujących w pomieszczeniach oraz prowadzonych w nich działań,

  • ryzyka wybuchu pożaru,

  • aktualnych przepisów prawnych.

W budynkach publicznych montuje się m.in. czujki dymu, podwyższonej temperatury, spadku przejrzystości powietrza czy promieniowania. Trzeba pamiętać, aby przy ich wyborze uwzględnić procesy technologiczne prowadzone w pomieszczeniach, aby nie wywoływały one fałszywych alarmów.

Monitorowanie systemu przeciwpożarowego w obiektach publicznych

W obiektach użyteczności publicznej zaleca się montaż systemów dwustopniowych. Jak tłumaczą pracownicy firmy Electronics Box zajmującej się ochroną biura i firmy z Łodzi, pierwszy sygnał to tzw. alarm wstępny. O potencjalnym zagrożeniu informowani są upoważnieni pracownicy, zobowiązani do jego weryfikacji. W przypadku potwierdzenia wybuchu pożaru lub braku reakcji personelu, uruchamiany jest sygnał alarmowy w całym obiekcie. Informacje mogą być wysyłane do Stacji Monitorowania oraz Straży Pożarnej. Jeśli obiekt nie ma własnej jednostki gaśniczej, instalacja musi być połączona z PSP.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.