Artykuł sponsorowany

B2B w praktyce. Kiedy to się opłaca?

B2B w praktyce. Kiedy to się opłaca?

B2B to skrót z j. angielskiego od business to business i oznacza relację między co najmniej dwoma przedsiębiorstwami. W praktyce B2B coraz częściej oznacza umowę między przedsiębiorstwem a pracownikiem, który ze względów finansowych przechodzi z pracy na etacie na jednoosobową działalność. B2B zaczęło stanowić alternatywę dla standardowego zatrudnienia, co oznacza, że przynosi korzyści się zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Czy zawsze? Kiedy B2B się opłaca?

Ekspert z firmy Zarządzanie Biznes Finanse: Aby sprawdzić, czy model biznesowy B2B się opłaci, należy rozpatrzeć szereg czynników i poczynić konkretne obliczenia. Najczęściej o opłacalności będzie decydowała szacowana kwota przychodu pracownika.

B2B – specyficzna umowa pracownika i pracodawcy

Umowy między biznesem a biznesem w pierwotnym sensie oznaczają relacje handlowe między dwiema lub więcej firmami. Wyróżniamy dwa rynki branży B2B:

  • poziomy/horyzontalny – umowa między podmiotami świadczącymi usługi z różnych branż,
  • pionowy/wertykalny – umowa między firmami pochodzącymi z tych samych branż.

Jeśli przedsiębiorstwa „A” zamawia półprodukty do swojej fabryki z przedsiębiorstwa „B”, to oba zawierają umowę B2B. Wszystkie tego typu relacje między przedsiębiorstwami to umowy między biznesem a biznesem.

Potocznie B2B kojarzy się jednak inaczej, odkąd w Polsce zaczęło być popularne samozatrudnienie. Obecnie często można spotkać ogłoszenia, w których oferowane jest stanowisko pracy dla osób prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą. B2B zastępuje standardowe formy zatrudnienia – umowę o pracę lub umowy cywilnoprawne. Powstaje pytanie, jak to się może opłacać pracownikowi, skoro koszty związane z opłaceniem ZUS-u, rozliczania US spadają na niego. Słuszne pytanie, bo B2B nie zawsze się opłaca.

Kiedy samozatrudnienie jest korzystne?

Według GUS samozatrudnienie jest zaraz po umowie-zleceniu drugą najpopularniejszą forma umowy między pracodawcą a pracownikiem. Komu opłaca się B2B? Okazuje się, że zarówno pracodawcy, jak i pracownikowi. Pierwszy ponosi mniejsze koszty zatrudnienia, drugi otrzymuje więcej pieniędzy dla siebie – wydaje się korzystnie, prawda? Takie jest, ale nie zawsze.

Aby B2B jako forma zatrudnienia opłacała się pracownikowi, najlepiej, aby w ciągu ostatnich 60 miesięcy nie prowadził działalności, wówczas skorzysta z ulg ZUS-u i podatkowych, które przysługują nowym przedsiębiorcom.

Nawet w przypadku płacenia dużego ZUS-u, optymalizacja podatkowa może skutecznie powiększyć różnicę między kwotą netto dochodu na etacie, a na samozatrudnieniu. Grunt to skorzystać z usług doradcy podatkowego. Przed przejściem na B2B warto przeprowadzić konkretne analizy, w których należy uwzględnić przychód, składkę ZUS i pozostałe daniny, koszty uzyskania przychodu i wtedy zrobić porównanie, która forma bardziej się opłaca.

Okazuje się najczęściej, że samozatrudnienie zaczyna się opłacać dopiero po przekroczeniu pewnej kwoty przychodu. W B2B zyskujesz pewną swobodę działania, ale tracisz przywileje wynikające z zatrudnienia na umowie o pracę, np. prawo do urlopu – to też jest koszt, który trzeba wziąć pod rozwagę.

form success Dziękujemy za ocenę artykułu

form error Błąd - akcja została wstrzymana

Polecane firmy

Dbamy o Twoją prywatność

W naszym serwisie używamy plików cookies (tzw. ciasteczek), które zapisują się w przeglądarce internetowej Twojego urządzenia.

Dzięki nim zapewniamy prawidłowe działanie strony internetowej, a także możemy lepiej dostosować ją do preferencji użytkowników. Pliki cookies umożliwiają nam analizę zachowania użytkowników na stronie, a także pozwalają na odpowiednie dopasowanie treści reklamowych, również przy współpracy z wybranymi partnerami. Możesz zarządzać plikami cookies, przechodząc do Ustawień. Informujemy, że zgodę można wycofać w dowolnym momencie. Więcej informacji znajdziesz w naszej Polityce Cookies.

Zaawansowane ustawienia cookies

Techniczne i funkcjonalne pliki cookie umożliwiają prawidłowe działanie naszej strony internetowej. Wykorzystujemy je w celu zapewnienia bezpieczeństwa i odpowiedniego wyświetlania strony. Dzięki nim możemy ulepszyć usługi oferowane za jej pośrednictwem, na przykład dostosowując je do wyborów użytkownika. Pliki z tej kategorii umożliwiają także rozpoznanie preferencji użytkownika po powrocie na naszą stronę.

Analityczne pliki cookie zbierają informacje na temat liczby wizyt użytkowników i ich aktywności na naszej stronie internetowej. Dzięki nim możemy mierzyć i poprawiać wydajność naszej strony. Pozwalają nam zobaczyć, w jaki sposób odwiedzający poruszają się po niej i jakimi informacjami są zainteresowani. Dzięki temu możemy lepiej dopasować stronę internetową do potrzeb użytkowników oraz rozwijać naszą ofertę. Wszystkie dane są zbierane i agregowane anonimowo.

Marketingowe pliki cookie są wykorzystywane do dostarczania reklam dopasowanych do preferencji użytkownika. Mogą być ustawiane przez nas lub naszych partnerów reklamowych za pośrednictwem naszej strony. Umożliwiają rozpoznanie zainteresowań użytkownika oraz wyświetlanie odpowiednich reklam zarówno na naszej stronie, jak i na innych stronach internetowych i platformach społecznościowych. Pliki z tej kategorii pozwalają także na mierzenie skuteczności kampanii marketingowych.