Dobry Styl > Porady > Kiedy pójść z dzieckiem do logopedy?

Kiedy pójść z dzieckiem do logopedy?

Data: 21.05.2022 Kategoria: Porady

Wizyta u logopedy dziecięcego jest konieczna, jeśli rodzic zauważy u dziecka opóźnienie rozwoju mowy. Pamiętajmy jednak, że każde dziecko rozwija się w swoim tempie i drobne odstępstwa od normy nie muszą być powodem do niepokoju. Jednak pięciolatek niewymawiający „sz”, „ż”, „cz”, dż” powinien zostać zbadany przez logopedę.

Przyczyny wady wymowy

Wadą wymowy, z której dziecko nie wyrośnie, i którą trzeba skorygować u logopedy dziecięcego jest seplenienie, a w przypadku dzieci najczęściej jest to seplenienie międzyzębowe. Polega ono na nieprawidłowym wymawianiu „s”, „z”, „c”, „dz”, na wsuwaniu języka między zęby podczas ich artykulacji. Przyczyną tego problemu może być osłabienie mięśni języka, co koryguje się za pomocą ćwiczeń wymowy. Innym powodem niepoprawnej wymowy może być zbyt krótkie wędzidełko języka, co wymaga ćwiczeń, a w niektórych przypadkach także zabiegu podcięcia wędzidełka. Inne przyczyny wady wymowy to m.in.: długie spożywanie mocno rozdrobnionych pokarmów, mało zabaw bezpośrednich z dzieckiem, zmniejszony kontakt z naturą, nadużywanie wysokich technologii (telewizor, tablet, telefon) czy zbyt długie używanie smoczka (lub butelki ze smoczkiem).

Rozpoznanie wady wymowy

Już po 2-4 miesiącach od narodzin można rozpoznać, czy dziecko będzie prawidłowo rozwijać mowę. Twój niepokój może się pojawić, gdy dziecko: nie wokalizuje pierwszych samogłosek, nie wydaje dźwięków przypominających mowę, nie skupia wzroku na twarzy drugiej osoby i nie odpowiada na uśmiech. Z kolei po 8. miesiącu życia dzieci z wadą wymowy nie naśladują oraz nie wypowiadają sylab. Dzieci w wieku 2-3 lat zazwyczaj mówią niewyraźnie i potrafi je zrozumieć jedynie najbliższe otoczenie.

Jak poprawić wymowę dziecka?

Aby poprawić wymowę dziecka, należy wykonywać ćwiczenia wzmacniające mięśnie języka i warg. O odpowiednią terapię warto zapytać lekarza, np. w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej LAR-MED. Ważne jest także ćwiczenie słuchu fonematycznego i uczenie rozróżniania spółgłosek dźwięcznych i bezdźwięcznych. Ponieważ dzieci najszybciej i najchętniej uczą się poprzez zabawę, również i takie ćwiczenia powinny być zabawne i przyjemne. Ich ilość i długość muszą być dostosowane do chęci i możliwości dziecka. Z dwu- i trzylatkiem można ćwiczyć codziennie przez 5 minut, ze starszym dzieckiem – dłużej.

Jeżeli nie jesteśmy pewni, czy dziecko rozwija się prawidłowo i czy nie ma problemów logopedycznych, warto wybrać się na wizytę do specjalisty, który to skontroluje i nauczy stymulować rozwój mowy dziecka. Im szybciej wada wymowy zostanie wykryta, tym szybciej uda się ją skorygować.