Rowery męskie i damskie. Czym się między sobą różnią?
Jeszcze kilka lat temu podział na rowery męskie i damskie był widoczny na pierwszy rzut oka. Męskie miały wysoko umieszczoną ramę, biegnącą praktycznie poziomo w stosunku do podłoża. Damki tej ramy nie posiadały lub była ona skierowana maksymalnie ku dołowi. Czy aktualnie rowery męskie i damskie różnią się między sobą? Okazuje się, że... niezupełnie.
Różnice pomiędzy rowerami damskimi i męskimi
Choć ten podział coraz bardziej się zaciera, wciąż w sklepach rowerowych możemy spotkać się z modelami typowo męskimi oraz damskimi. Widoczne różnice dotyczą zwykle rowerów miejskich, crossowych i trekkingowych, czyli tych, których rama nie jest narażona na duże obciążenia. W przypadku rowerów szosowych, górskich lub specjalistycznych i przeznaczonych do jazdy w trudnym terenie bardziej niż wygoda wsiadania i zsiadania liczy się sztywność ramy i wytrzymałość całego roweru.
Różnice mogą dotyczyć również szerokości kierownicy, rodzaju siodełka, skrócenia długości ramy (mniejsza odległości pomiędzy siodełkiem i kierownicą) oraz wielkości kół. Jest to związane z typową budową anatomiczną: kobiety mają ramiona blisko siebie, mniejszy rozstaw kości kulszowych, a także dłuższe względem tułowia nogi. Jednak to jedynie statystyka, więc panie mogą mieć zarówno szerokie barki, jak i panowie mogą być zdecydowanie niżsi niż „przeciętny mężczyzna”. Każdy z nas jest inny, dlatego rower najlepiej wybierać pod kątem wygody, a nie podziału na damski i męski.
Różnice kosmetyczne
Często rowery damskie i męskie różnią się jedynie drobnymi szczegółami. Damki mogą być lżejsze, co ma związek z mniejszą ramą. Poza tym różnice są czysto kosmetyczne: damskie i męskie wzory mogą różnić się kolorami, a także dodatkami (np. koszykiem z przodu dla pań). Niski przekrok mogą mieć również rowery męskie, co ma związek z wygodniejszym wsiadaniem i zsiadaniem, a w sytuacjach, kiedy trzeba gwałtownie zeskoczyć z roweru – nie ma bolesnego uderzenia o ramę.
Warto wspomnieć, że zarówno modele damskie, jak i męskie produkowane są pod względem tych samych wymagań dotyczących wytrzymałości, sztywności, kąta nachylenia sylwetki i wagi. Różnice mogą być niezauważalne, a co więcej – podział na damskie i męskie może w ogóle nie występować w niektórych modelach!
Jaki rower wybrać i czy zawsze musi być przeznaczony dla konkretnej płci?
Jeżeli szukamy idealnego roweru, nie musimy kierować się podziałem na damski i męski. Najważniejsza jest wielkość ramy, która powinna być dopasowana do naszego wzrostu, długości nóg oraz osobistych preferencji. Nic nie stoi na przeszkodzie, by panie wybrały dla siebie rower męski i co najwyżej zmieniły siodełko – by było lepiej dopasowane do rozstawu kości kulszowych. Podobnie panowie mogą zdecydować się na miejski model damski, jeśli jazda na takim rowerze jest dla nich zdecydowanie bardziej komfortowa niż na modelach, w których sylwetka jest pochylona do przodu. Do roweru najlepiej się przymierzyć osobiście – a w Bydgoszczy taką możliwość oferuje hurtownia rowerów Bart-Pol. Wśród setek modeli na pewno znajdziemy coś dla siebie.
Z czego wynikały różnice pomiędzy rowerami?
Na koniec krótka lekcja historii. Z czego wynikały różnice pomiędzy rowerami? Otóż te dla pań miały niską ramę ze względu na to, że jeszcze kilkaset lat temu damy poruszały się na rowerach w długich sukniach i spódnicach. W czasach, kiedy kobiety nie nosiły jeszcze spodni, musiały mieć możliwość wsiadania i zsiadania z roweru z gracją – co zdecydowanie ułatwiały niskie ramy. Jednocześnie były to rowery przeznaczone jedynie do krótkich, rekreacyjnych przejażdżek, dlatego nie musiały być wytrzymałe. Rowery męskie były wytrzymalsze dzięki temu, że górna rama stabilizowała ich konstrukcję.
Obecnie rowery muszą być równie wytrzymałe i stabilne, dlatego ten podział spotykany jest coraz rzadziej. Nic nie stoi na przeszkodzie, by panie wybrały sobie model męski, a panowie damki – jeśli tylko odpowiada im budowa roweru.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana