Jak odwołać się od decyzji Urzędu Skarbowego?
Urząd skarbowy, podobnie jak każda inna instytucja, w której pracują ludzie, nie jest nieomylny. W przypadku uzyskania niekorzystnej dla nas decyzji wydanej przez US mamy prawo do odwołania się od niej, warto to zrobić zwłaszcza w sytuacjach, gdy uważamy, że jest ona niezgodna z prawem. Jak poprawnie przygotować takie odwołanie?
Kto rozpatruje odwołania podatników?
Odwołanie od decyzji Urzędu Skarbowego kierowane jest do dyrektora izby skarbowej, za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. W przygotowanym dokumencie znaleźć się powinny następujące informacje:
- oznaczenie i adres podatnika
- oznaczenie organu wykonawczego
- zarzuty wobec decyzji np. wskazanie konkretnych uchybień UC w danej sprawie
- żądania i uzasadniające je dowody
- data
- podpis podatnika.
Drugi z wymienionych punktów obejmuje to, czego domaga się podatnik – zmiany decyzji czy jej unieważnienia. Warto też zaznaczyć, czy żądania dotyczą części decyzji, czy może całej. Jeśli chcemy zmiany decyzji US, musimy wskazać w odwołaniu, jaka to konkretnie ma być to zmiana.
Odwołanie od decyzji Urzędu Skarbowego kierowane jest do dyrektora izby skarbowej, za pośrednictwem naczelnika urzędu skarbowego. W przygotowanym dokumencie znaleźć się powinny następujące informacje:
- oznaczenie i adres podatnika
- oznaczenie organu wykonawczego
- zarzuty wobec decyzji np. wskazanie konkretnych uchybień UC w danej sprawie
- żądania i uzasadniające je dowody
- data
- podpis podatnika.
Drugi z wymienionych punktów obejmuje to, czego domaga się podatnik – zmiany decyzji czy jej unieważnienia. Warto też zaznaczyć, czy żądania dotyczą części decyzji, czy może całej. Jeśli chcemy zmiany decyzji US, musimy wskazać w odwołaniu, jaka to konkretnie ma być to zmiana.
Miejsce i termin
Na złożenie odwołania od decyzji US mamy 14 dni od dnia, w którym tę decyzję otrzymaliśmy. Jeśli ostatni dzień tego okresu przypada w weekend, mamy dodatkowy dzień, czyli poniedziałek na złożenie odwołania. Dokument składamy w kancelarii lub biurze podawczym w Urzędzie Skarbowym. Warto poprosić urzędników o pisemne potwierdzenie jego złożenia. Odwołanie można też wysłać pocztą, przesyłką poleconą. Data stempla pocztowego jest tu rozstrzygająca, jeśli chodzi o zachowanie przysługującego nam na odwołanie 14-dniowego okresu. Jeśli nie uda nam się nie z naszej winy złożyć lub wysłać dokumentu w tym czasie, możemy ubiegać się o przywrócenie terminu. Jeśli ta prośba zostanie rozpatrzona pozytywnie, mamy 7 dni na złożenie odwołania do Urzędu Skarbowego. Z takiej możliwości nie mogą skorzystać podatnicy, którzy prowadzą działalność gospodarczą.
Ile poczekamy na rozpatrzenie odwołania?
Postępowanie odwoławcze może trwać maksymalnie 2 miesiące (w przypadku spraw, w których była lub będzie prowadzona rozprawa, są to 3 miesiące). W czasie jego trwania mamy jako podatnik prawo do wglądu w akta sprawy oraz robienia z nich notatek czy kopii.
Ekspert z Kancelarii Prawnej Andrzej Paprota z Warszawy przypomina też, że w przypadku utrzymania niekorzystnej dla nas decyzji przez Urząd Skarbowy mamy jeszcze możliwość w terminie 30 dni złożenia skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego. W pewnych uzasadnionych przypadkach podatnik może też wnioskować o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji US. Szczegółowe regulacje prawne w tym zakresie zawarte są w art. 156 § 1 kodeksu postępowania administracyjnego.
Aby uzyskać pomoc w zakresie rozwiązywania sporów podatkowych, warto skorzystać z pomocy wykwalifikowanych specjalistów w dziedzinie doradztwa podatkowego.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana