Kiedy warto zabrać dziecko na terapię SI?
W dobie coraz większej świadomości na temat rozwoju dzieci, coraz częściej słyszymy o terapii SI, czyli terapii integracji sensorycznej. Zaburzenia w tej dziedzinie mogą prowadzić do trudności w nauce, a także problemów emocjonalnych i społecznych. Właśnie dlatego warto wiedzieć, kiedy należy zabrać swoje dziecko na terapię SI, aby zapewnić mu wsparcie w rozwoju. W niniejszym artykule omówimy, czym jest terapia SI.
Terapia SI - wsparcie w rozwoju dzieci
Terapia integracji sensorycznej (SI) to metoda opracowana przez amerykańską terapeutkę dr A. Jean Ayres, która opiera się na założeniu, że właściwe funkcjonowanie naszego organizmu zależy od prawidłowej integracji bodźców sensorycznych. Dzieci uczą się poprzez doświadczenie, a ich rozwój związany jest z odbieraniem informacji z otoczenia za pomocą zmysłów. Terapia SI dla dzieci w Głogowie ma na celu wspomóc rozwój dziecka poprzez stymulację jego zmysłów oraz pomóc mu osiągnąć harmonię między nimi.
Jakie zaburzenia integracji sensorycznej wskazują na potrzebę terapii?
Zaburzenia integracji sensorycznej mogą objawiać się na różne sposoby, a ich nasilenie może być różne u każdego dziecka. Warto zwrócić uwagę na następujące sygnały.
Nadwrażliwość na bodźce sensoryczne - jeśli dziecko jest wyjątkowo wrażliwe na dźwięki, światło, dotyk czy smaki, może to być oznaką zaburzeń integracji sensorycznej. Przykłady takich zachowań to płacz lub złość przy hałasie czy wybredność przy jedzeniu.
Niedostateczna reakcja na bodźce - dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą również nie reagować na bodźce z otoczenia w sposób adekwatny do sytuacji. Może to objawiać się brakiem reakcji na ból czy ignorowaniem dźwięków.
Trudności z koordynacją ruchową - problemy z równowagą, chodzeniem po linii prostej czy chwytaniem przedmiotów mogą świadczyć o zaburzeniach integracji sensorycznej. Dzieci z tymi problemami często mają trudności z nauką pływania, jazdy na rowerze czy sznurowaniem butów.
Problemy z koncentracją i uwagą - dzieci z zaburzeniami integracji sensorycznej mogą mieć trudności z utrzymaniem uwagi na jednym zadaniu, co może prowadzić do problemów w nauce. Mogą też być impulsywne czy wykazywać nadmierną aktywność ruchową.
Trudności w relacjach społecznych - zaburzenia integracji sensorycznej mogą wpływać na zdolność dziecka do nawiązywania relacji z rówieśnikami. Może to objawiać się lękiem przed nowymi sytuacjami, unikaniem kontaktu wzrokowego czy trudnościami w wyrażaniu emocji.
Jeśli zauważymy u swojego dziecka powyższe objawy, warto skonsultować się z terapeutą SI, który oceni, czy terapia jest konieczna.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana